Selecteer een pagina

Migratie van overheidsbrede voorzieningen

Berichtenbox MijnOverheid

Met de Berichtenbox van MijnOverheid kunnen burgers persoonlijke correspondentie vanuit de overheid digitaal ontvangen en bewaren. De initiële versie van de Berichtenbox is ontwikkeld en geëxploiteerd door de RDW. Omdat deze dienst meer op zijn plaats is binnen het dienstenportfolio van Logius als dienstverlener Digitale Overheid is de Berichtenbox verhuisd.

Bureau Oosterveen heeft voor deze transitie het projectmanagement ingevuld voor het realiseren van een nieuwe versie van de Berichtenbox, inclusief de onderliggende infrastructuur en het migreren van data en afnemers van de oude naar de nieuwe versie van de Berichtenbox. Bureau Oosterveen heeft de betreffende leveranciers aangestuurd gedurende de ontwikkeling en met de betrokken partijen een migratiestrategie uitgedacht en sturing gegeven aan de uitvoering daarvan. De dienst is succesvol gemigreerd van RDW naar Logius en wordt door miljoenen Nederlandse burgers gebruikt binnen de MijnOverheid dienstverlening van Logius

Berichtendienst stelsel BRP

RvIG heeft Bureau Oosterveen gevraagd om het projectmanagement op zich te nemen voor het vervangen van een bedrijfskritische applicatie in het hart van het stelsel BRP. De Berichtendienst ondersteunt berichtverkeer voor het bijhouden en verstrekken van persoonsgegevens. Alle gemeenten in Nederland zijn aangesloten op deze dienst als mede alle afnemers die geautoriseerd zijn voor het verstrekt krijgen van persoonsgegevens voor het vervullen van hun publieke taak. De huidige Berichtendienst is sinds 1992 in gebruik, maakt gebruik van verouderde standaarden en is ook contractueel gezien end of life. De te realiseren nieuwe Berichtendienst is gebaseerd op moderne standaarden, zoals RESTAPI, JSON en utf-8 voor respectievelijk het transport, de structuur en de tekencodering van berichten.

Het project omvat het realiseren van de nieuwe Berichtendienst, het aanpassen van alle voorzieningen binnen RvIG die aangesloten zijn op de Berichtendienst, het opdrachtgeverschap naar de gemeentelijke softwareleveranciers om de respectievelijke applicaties Burgerzaken aan te passen, het meenemen van de afnemers en hun ICT-leveranciers om te zorgen dat zij de aanpassingen tijdig doorvoeren en het migreren van alle aangesloten partijen naar de nieuwe oplossing. Voor RvIG een complex traject, waarbij reeds eerdere pogingen zijn gedaan om tot een start van de vervanging te komen.

Met projectsturing van Bureau Oosterveen is er een gedegen impactanalyse uitgevoerd, is de interne ontwikkeling van de nieuwe dienst en aangesloten applicaties voortvarend opgestart, worden de benodigde afspraken gemaakt met de gemeentelijke softwareleveranciers, worden de afnemers middels reguliere sessies meegenomen zodat ook zij de ontwikkeling ter hand nemen en wordt het migratiescenario uitgewerkt. Er is inmiddels zodanig fundament en dynamiek die vertrouwen geeft op een succesvolle vervanging.

Overige migratietrajecten

Andere migratietrajecten waarvoor Bureau Oosterveen het projectmanagement heeft ingevuld zijn:

· De migratie van de Overheidstransactiepoort (verzorgt tijd kritisch berichtverkeer van marktpartijen naar overheden zoals Douane, NVWA en de Belastingdienst) naar een nieuwe opzet en nieuw platform;

· De migratie van Digipoort (verzorgt berichtverkeer voor verantwoordingsinformatie van markt- en overheidspartijen aan afnemers, zoals bijvoorbeeld de KvK, UWV, Belastingdienst, DUO, DNB en de Autoriteit Wonen) naar een nieuwe opzet en een nieuw platform.

Kom in contact

Bureau Oosterveen geeft u koers voor nieuwe en bestaande projecten.
Benieuwd naar de mogelijkheden?

Boek vrijblijvend een kennismaking